Fikse clutch på AC kompressor med strips?

Har du opplevd att din gamle Volvo sliter litt med aircondition på varme dager? Den fungerer bare noen minutter før den kutter ut og og vil ikke blåse kald luft lenger. Om du slår av AC noen minutter starter den kanskje igjen og virker i kort tid….

Dette er typiske symptomer på dårlig clucth på AC-kompressoren din. Når den blir varm er det for stor klaring i den elektromagnetiske clutchen og den vil ikke slå inn. Normalt sett skal det være mellom 0,3 til 0,5 mm klaring.

Dette opplevde jeg selv nå nylig og tenkte jeg skulle prøve å fikse dette med den såkalte «zip tie fix» som amerikanerne kaller det. Så her er slik jeg gjorde det på min Volvo S80 2001 mod. Det vil også være tilsvarende kompressor på mange eldre Volvoer i den tidsperioden så det kan fikses på samme måte.

Dette trenger du av verktøy:

Et lite skrujern med litt lengde på, søkeblad, avbiter, nebbtang type lang, og noen strips
Her er clutchen til ac-kompressoren

Som man ser over her er det god klaring på clutchen, mitt søkeblad på 1 mm gikk lett ned i gapet mellom den elektromagnetiske clutchen og reimhjulet.

Montering av strips

Her monterer jeg strips for å redusere gapet på clutchen, det er jævlig trangt der nede så man må ha tålmodighet når man jobber med dette.

Strips ferdig montert
En liten videosnutt etter montering

Som man ser på videoen slår nå clutchen inn og ut som den skal. Det var ikke så varmt den dagen, derfor gikk kompressoren bare i korte perioder. Jeg målte noen dager senere med ir-termometer inne i bilen i en av luftsjaktene og luften som kom ut av ac-anlegget var helt nede i 3-4 grader. Da hadde jeg maks kjøling på anlegget, så det kjøler absolutt bra.

Før jeg gikk i gang med dette hadde jeg selvfølgelig gjort den del research rundt om på nettet og var ganske sikker på att det var clutchen til ac som var problemet. Fant ut att mange hadde gjort denne zip tie fiksen og hadde levd med det i flere eller mange år etterpå. Det koster ihvertfall bare en brøkdel i forhold til å bytte kompressor, noe som det er en del arbeid med å gjøre.

Som nevnt lenger oppe i posten her er det trangt nede der kompressoren er. Det er også mulig å gjøre dette fra undersiden av bilen om du har muligheter til det. Eller ta av fremhjulet og brette til side innerskjermen så er det mulig den veien også.

Lik og del gjerne denne lille guiden eller kommenter gjerne under her om det er noe du lurer på 🙂

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.