BMW i3S

Da ble det for første gang elbil på Mr. Kjelstadli og valget falt på den snertne BMW i3S, den sportslige utgaven av i3 🙂
Ble innkjøpt tidlig i mai 2024 og her er noen fakta og en logg om bilen:

BMW i3S 120 Ah 2019 modell, Fully charged, grå/svart.
Km.st: 65800
184 hk, 270 Nm
WLTP: 285 km

Dette er altså en Fully Charged utgave dvs med alt av utstyr som var tilgjengelig for i3, som feks skinn, stor navigasjon, adaptiv cruise control, takluke, parkeringsensorer/kamera og en rekke andre digitale tjenester. Mer utfyllende info fra BMW finner du her.

Bilen er ganske kort, bare ca 4 meter og har sportsunderstell noe som gjør at den kan være litt stumpete på dårlig asfalt/underlag. Men den er morsom å kjøre og egner seg godt både til by og landeveiskjøring er min erfaring så langt. Kommer til å bruke denne bloggposten som en logg til denne bilen, så jeg skal oppdatere etter hvert med erfaringer og service/vedlikehold som gjøres på den.

Lading: AC lading maks 11kWt, DC lading maks 50kWt. Har registrert meg hos en god del ladeoperatører og har en haug med laderelaterte apper på mobilen. Jeg har avtale med BMW charging som har ganske mange selskap i sin portefølje, så det er fullt mulig å finne rimelig lading rundt om når man er på farten.
Men i det daglige så holder det fint med Uno-X til hurtiglading og kommunale ladestolper til AC-lading som definitivt er billigst.(Jeg har ikke lading hjemme eller på jobb)

BMW i3 lader veldig stabilt, går ganske raskt opp til ca 45kWt før den stiger sakte opp mot 49-50kWt, og den holder nesten maks hastighet til ca 90% og det er godt nok for meg i hvert fall.

Service/vedlikehold: Det er gjort noe garantiarbeid på bilen før den gikk ut ved 5 år. 2022-nye tårnlager og tannstang, 2023-ny varmepumpe og ptc-varmer, begge utvendige dørhåndtak. I tillegg er det ettermontert avblendbart utvendig speil på passasjersiden.

Nye vinterdekk oktober 2023, sommerdekk er fremdeles originale, så de vil bli byttet ut snart, bakhjul først, deretter forhjul.

Visited 63 times, 1 visit(s) today

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.